Moeten Kleine Spoorbomen echt dicht voor alle autoverkeer?
Hilversum, 10 april 2020
De gemeente heeft voor het westelijk stationsgebied (centrumzijde) een nieuw ontwikkelplan. Het plan, genaamd “De Zeven Straatjes”. Bij dit plan hoort onder anderen het plan om de Stationsstraat, de verbinding tussen de Groest en het Marktplein, autovrij te maken.
Om dat te realiseren moet de binnenring, die nu via de Stationsstraat richting Melkpad en Lage Naarderweg loopt verlegd worden.
Die Binnenring moet dan nu via de Koninginneweg – Schoolstraat – Lage Naarderweg – Melkpad gaan lopen.
Omdat er dan vlak langs de spoorwegovergang een hele drukke weg komt gaat er in de huidige situatie een te grote verkeersdruk ontstaan, die alleen op te lossen is met een drastische beperking van het autoverkeer van west naar oost en omgekeerd.
Immers, als de bomen dicht zijn kan er aan centrumzijde een file ontstaan, die de binnenring ernstig hindert. En als de bomen open zijn en er veel autoverkeer richting west gaan, hindert dat de binnenring eveneens ernstig: tenslotte heeft verkeer wat van de overweg afkomt logischerwijs áltijd voorrang. Dat is niet om te draaien, want dan loop je het gevaar dat auto’s staan te wachten op de overweg, wat tot dramatische situaties kan leiden als er een trein aankomt. Toevallig staat de spoorwegovergang Kleine Spoorbomen volgens de gemeente óók binnen het Landelijk Verbeter Programma Overwegen (LVO) van ProRail ook als onveilig te boek en zou ProRail die overweg bij voorkeur willen sluiten. De Gemeenterad was het daar echter niet mee eens.
In een bericht op 28 november vorig jaar komen de Kleine Spoorbomen echter niet voor, maar de gemeente hangt de sluiting van de Kleine Spoorbomen gemakshalve wel uitsluitend op aan de veiligheidsissues, in plaats van de verlegging van de binnenring.
Sluiting van de Kleine Spoorbomen heeft flinke consequenties voor de wijken Over ’t Spoor: de bereikbaarheid wordt met nòg een verbinding met de centrumzijde alweer minder. Voor de verbindingen van en naar de richtingen Kerkelanden, Bussum/Hilversumse Meent en ’s Graveland is men dan aangewezen op routes die nu al vol staan. Voor ouderen die slecht ter been zijn en die wel afhankelijk zijn van gemotoriseerd vervoer richting centrum is het ook een extra hindernis. De gemeente maakt zich er vanaf door te stellen dat dit maar 3 minuten extra kost en dus geen probleem zou moeten zijn.
De situatie rond de Kleine Spoorbomen is in Klankbordgroepen de afgelopen jaren besproken. Helaas waren daar vanuit onze wijk weinig aanmeldingen voor, waardoor de Klankbordgroep niet een goede representatie van ook onze wijk representeerde. Het zwaartepunt kwam dus te liggen bij de belangen van de bewoners van de Simon Stevinweg en de Johannes Geradtswegbuurt.
Vorig jaar is door een gezamenlijk optreden van 7 buurten afgedwongen, dat er niet alleen naar de Kleine Spoorbomen zou worden gekeken, maar dat er integraal gekeken zou worden in samenhang met de effecten en de ontwikkelingen in 1221, 1222 en 1223. Daarvoor is in onderling overleg overeengekomen dat daar een onderzoek naar zou worxen gedaan met als hoofdthema de beste verbinding tussen de Oost- en Westzijde van het spoor.
Uit dat onderzoek kwamen aanbevelingen, waarvan de Raad op 19 september vorig jaar het college de opdracht gaf dat nader uit te werken, maar tot op vandaag hebben we daar nog niets van gezien.
Nu wil het college toch ineens buiten de context van het grotere geheel een besluit nemen over alleen de Kleine Spoorbomen, terwijl we midden in de Corona crisis zitten en er alleen virtueel kan worden vergaderd. Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk en het beperkt de dialoog behoorlijk.
Van waar die haast? Een herinrichting van de Kleine Spoorbomen zou niet eerder aan de orde zijn dan wanneer de Oosterengweg tunnel gereed en voor verkeer toegankelijk is: en dat duurt zeker nog tot oktober 2021, als het niet langer is. Immers, dat zou Hilversum nog verder op slot zetten? Gelukkig valt de overlast dank zij diezelfde Corona-crisis nog even mee, maar bij normalisering zullen buurten aan onze kant van het spoor rekening moeten houden met veel meer extra sluipverkeer.
Het is volledig niet duidelijk waarom de gemeente dit nu ineens wil doordrukken: laten ze nou eerst eens de aanbevelingen uit het Movares Rapport uitwerken zoals de opdracht van de raad was en dan over de herinrichting van de Kleine Spoorbomen in samenhang samen met die maatregelen besluiten. Er is een petitie gestart